israiliyat ne demek?
- Zamanla hurafeye inkılab etmiş, Yahudilikten kalma haberler, hikayeler. İsrail oğullarına mahsus hikayeler, hadiseler.(İsrailiyyatın bir taifesi ve hikmet-i Yunaniyyenin bir kısmı, daire-i İslamiyete duhul etmeleriyle, din s--uşu--yle görünerek, efkarı ihtilale verdiler. Şöyle ki: O necib kavm-i Arab, zaman-ı cahiliyette bir ümmet-i ümmiyye idi. Vakta ki içlerinden hak tecelli edip istidad-ı hissiyatları uyandı da meydanda yol açan din-i mübini gördüklerinden umum rağabat ve meyilleri, yalnız dinin marifetine inhisar eylediler. Fakat kainata olan nazarları teşrihat-ı hikemiyye nazarıyla değil, belki istitraden yalnız istidlal için idi. Onların o hassas zevk-i tabiilerine ilham eden yalnız onların fıtratlarına münasib olan geniş ve ulvi muhitleri; ve safi ve müstaid olan fıtrat-ı asliyeleri talim ve terbiye eden yalnız Kur'an idi. Bundan sonra kavm-i Arab, sair akvamı bel' ettiği gibi milel-i sairenin malumatları dahi Müslüman olmaya başladığından, muharrefe olan İsrailiyat ise: Vehb, Ka'b gibi ulema-i ehl-i kitabın İslamiyetlerinin cihetiyle Arapların hazain-i hayalatına bir mecra ve menfez bularak o efkar-ı safiyeye karıştılar. Hem sonra da ihtiram dahi gördüler. Zira ulema-i ehl-i kitaptan İslamiyete gelenler, İslamiyet şerefiyle gayet celalet ve tekemmül ettiklerinden, malumat-ı müzahrefe-i sabıkaları makbule ve müselleme gibi oldular.. reddedilmedi. Çünki İslamiyetin usulüne musadim olmadığından hikayat gibi rivayet olunur iken ehemmiyetsizliği için tenkitsiz dinlenirler idi. Fakat hayfa! Sonra hak olarak kabul edildiler. Çok şübeh ve şükukata sebebiyet verdiler.Hem de vaktaki şu İsrailiyat, kitap ve sünnetin bazı imaatlarına merci ve bazı mefahimlerine bir münasebetle me'haz olabilirler idi. Fakat ayat ve hadisin manaları değil. Belki faraza doğru olsalar idi, masadak ve efradından olmaları mümkün olduğundan; su'-i ihtiyarlarıyla başka bir me'hazı bulmayan veya atf-ı nazar etmeyen zahirperestler, bazı ayat ve ehadisi o hikayat-ı İsrailiyyeye tatbik ederek tefsir eylediler. Halbuki Kur'anı tefsir edecek yine Kur'an ve hadis-i sahihtir. Yoksa; ahkamı, mensuh olduğu gibi kısası dahi muharrefe olan İncil ve Tevrat değildir. Evet, masadak ile mana ayrıdırlar. Halbuki: Masadak olmaya mümkün olan şey, mana yerine ikame olundu. Çok da imkanat vukuata karıştırıldı... R.N.)
israil
- Hz. Yakub'un soyundan gelenler.
- Kur'an'ı Kerim'de da çok sık kullanılan bir isimdir.
- Hz. Yakub'un (A.S.) lakabı olup sonradan bütün o soydan gelenlere Beni İsrail denmiştir. İsrail oğulları, Yahudiler.
- Israel.
israil kavmi
- Zion.